Astăzi,
5 iunie 2014, Transparency Internaţional – Moldova şi Centrul de Analiză şi Prevenire
a Corupţiei au lansat raportul “Monitorizarea implementării politicilor
anticorupţie în autorităţile publice centrale în 2013”. În Raport sunt
elucidate rezultatele aplicării a şapte politici anticorupţie (tratarea
conflictelor de interese şi etică publică, declararea şi controlul veniturilor
şi proprietăţii, calitatea paginilor web, transparenţa şi responsabilitatea în
gestiunea finanţelor publice, funcţionarea sistemului de petiţionare,
mecanismul intern de prevenire a corupţiei, calitatea liniilor fierbinţi) în 20
autorităţi publice centrale (APC).
Scopul
monitorizării a constat în analiza aplicării politicilor anticorupţie în APC şi
prezentarea propunerilor de îmbunătăţire acestora, inclusiv de perfecţionare a
cadrului legal. În calitate de metode de cercetare au fost utilizate:
solicitarea informaţiilor oficiale de la APC, confruntarea datelor din diferite
surse, verificarea prezenţei informaţiilor pe paginile web ale APC, utilizarea
tehnicii petiţionarului misterios.
Autorii
cercetării au remarcat că autorităţile publice dispun de un cadru legal
suficient pentru aplicarea politicilor anticorupţie. În anul 2013 acesta a fost
consolidat, fiind adoptate un şir de legi importante, menite să asigure
independenţa judecătorilor, să permită confiscarea extinsă a averilor dobîndite
prin acte de corupţie, precum şi să permită testarea integrităţii. A fost
introdusă răspunderea penală pentru îmbogăţirea nejustificată, majorate
amenzile pentru fapte de corupţie şi extinsă până la 15 ani interdicţia de a
ocupa funcţii publice pentru cei condamnaţi pentru corupţie. Au intervenit
schimbări şi în cadrul normativ, inclusiv modificată Metodologia de evaluare a
riscurilor de corupţie în instituţiile publice, aprobat Regulamentul cu privire
la evidenţa cadourilor şi Regulamentul de funcţionare a sistemului liniilor
anticorupţie, aprobate instrucţiunile privind modul de completare a declaraţiilor
de venituri şi proprietate şi de interese personale.
Cu
toate acestea,există lacune şi omisiuni care împiedică bună aplicare a
politicilor (în special, în Legea privind declararea şi controlul veniturilor
şi al proprietăţii, Legea cu privire la conflictul de interese, Legea cu
privire la Comisia Naţională de Integritate).
Autorii
studiului au venit cu un şir de propuneri de îmbunătăţire a aplicării
politicilor anticorupţie, inclusiv de perfecţionare a cadrului legal.
Propunerile sunt axate pe sporirea
capacităţilor interne ale APC de a monitoriza aplicarea politicilor, asigurarea
instruirii continue a persoanelor responsabile şi a angajaţilor cu prevederile
cadrului legal din domeniu, îmbunătăţirea comunicării/schimbului de experienţă privitor
la aplicarea politicilor, transparentizarea rezultatelor aplicării politicilor,
precum şi sporirea responsabilităţii conducătorilor APC pentru neasigurarea
implementării politicilor anticorupţie.
În 2013 a început să activeze Comisia Naţională de
Integritate. Nefiind asigurată în măsură suficientăcu mijloace financiare, personal
calificat, resurse informaţionale, tehnice etc., rezultatele înregistrate de
Comisie în supravegherea respectării legislaţiei din domeniu au fost destul de
modeste. CNI a început să plaseze declaraţiile de venituri şi proprietate şi
interese personale în formă scanată pe pagina sa web, a creat baza de date a
persoanelor responsabile de colectarea declaraţiilor, a organizat un şir de instruiri
pentru colectorii de declaraţii şi angajaţii APC. CNI a iniţiat în 2013 circa
120 dosare de control în care erau vizate persoane din autorităţile publice
centrale şi locale, mai mult de jumătate din dosare fiind axate pe
potenţiale conflicte de interese şi incompatibilităţi. În mare parte,
controalele au fost pornite în baza informaţiilor jurnaliştilor de
investigaţie, sesizărilor ONGurilor şi APC. Cea mai mare parte a actelor de
constatare a CNI au fost contestate. În lipsa unei sistem informaţional
automatizat al declaraţiilor, verificarea acestora de CNI rămâne problematică.
La
general, APC monitorizate au depus eforturi pentru a asigura implementarea
politicilor anticorupţie în 2013. Comparativ cu anul precedent, autorităţile au
avansat în aplicarea politicilor: declararea veniturilor şi proprietăţii,
tratarea conflictelor de interese şi promovarea normelor etice, calitatea paginilor
web, funcţionarea liniilor fierbinţi. Privitor la aplicarea altor politici nu
au fost constatate progrese. Cele mai bune realizări în aplicarea politicilor
anticorupţie le-au avut Ministerul Economiei, Centrul
Naţional Anticorupţie, Ministerul Justiţiei, Serviciul
Vamal,cele mai slabe Ministerul Agriculturii şi Industriei
Alimentare şi Ministerul Culturii. Este de
remarcat că APC monitorizate au oferit, de obicei, informaţii complete şi
explicite în confirmarea aplicării politicilor, cu toate acestea, au fost şi
situaţii când autorităţile au evitat să prezinte sau au prezentat informaţii
incomplete, confuze şi irelevante.
În
unele cazuri autorităţile au dat dovadă de formalism în abordarea subiectelor
referitoare la politicile anticorupţie, precum şi nu au extins aplicarea
politicilor asupra instituţiilor subordonate, deşi acestea exercită activităţi
vulnerabile la corupţie.
Activităţile
de monitorizare au fost realizate de Transparency International Moldova şi
Centrul de Analiză şi Prevenire a Corupţiei în cadrul proiectului de
monitorizare a implementării politicilor anticorupţie în autorităţile publice
centrale finanţate de Fundaţia Soros Moldova în cadrul Programului Buna
Guvernare. Opiniile exprimate reflectă poziţia autorilor şi nu reprezintă în
mod neapărat punctul de vedere al finanţatorului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.