joi, 5 iunie 2014

Monitorizarea politicilor anticorupţie în autorităţile publice centrale în anul 2013



Astăzi, 5 iunie 2014, Transparency Internaţional – Moldova şi Centrul de Analiză şi Prevenire a Corupţiei au lansat raportul “Monitorizarea implementării politicilor anticorupţie în autorităţile publice centrale în 2013”. În Raport sunt elucidate rezultatele aplicării a şapte politici anticorupţie (tratarea conflictelor de interese şi etică publică, declararea şi controlul veniturilor şi proprietăţii, calitatea paginilor web, transparenţa şi responsabilitatea în gestiunea finanţelor publice, funcţionarea sistemului de petiţionare, mecanismul intern de prevenire a corupţiei, calitatea liniilor fierbinţi) în 20 autorităţi publice centrale (APC).
Scopul monitorizării a constat în analiza aplicării politicilor anticorupţie în APC şi prezentarea propunerilor de îmbunătăţire acestora, inclusiv de perfecţionare a cadrului legal. În calitate de metode de cercetare au fost utilizate: solicitarea informaţiilor oficiale de la APC, confruntarea datelor din diferite surse, verificarea prezenţei informaţiilor pe paginile web ale APC, utilizarea tehnicii petiţionarului misterios.
Autorii cercetării au remarcat că autorităţile publice dispun de un cadru legal suficient pentru aplicarea politicilor anticorupţie. În anul 2013 acesta a fost consolidat, fiind adoptate un şir de legi importante, menite să asigure independenţa judecătorilor, să permită confiscarea extinsă a averilor dobîndite prin acte de corupţie, precum şi să permită testarea integrităţii. A fost introdusă răspunderea penală pentru îmbogăţirea nejustificată, majorate amenzile pentru fapte de corupţie şi extinsă până la 15 ani interdicţia de a ocupa funcţii publice pentru cei condamnaţi pentru corupţie. Au intervenit schimbări şi în cadrul normativ, inclusiv modificată Metodologia de evaluare a riscurilor de corupţie în instituţiile publice, aprobat Regulamentul cu privire la evidenţa cadourilor şi Regulamentul de funcţionare a sistemului liniilor anticorupţie, aprobate instrucţiunile privind modul de completare a declaraţiilor de venituri şi proprietate şi de interese personale.
Cu toate acestea,există lacune şi omisiuni care împiedică bună aplicare a politicilor (în special, în Legea privind declararea şi controlul veniturilor şi al proprietăţii, Legea cu privire la conflictul de interese, Legea cu privire la Comisia Naţională de Integritate).
Autorii studiului au venit cu un şir de propuneri de îmbunătăţire a aplicării politicilor anticorupţie, inclusiv de perfecţionare a cadrului legal. Propunerile sunt axate pe sporirea capacităţilor interne ale APC de a monitoriza aplicarea politicilor, asigurarea instruirii continue a persoanelor responsabile şi a angajaţilor cu prevederile cadrului legal din domeniu, îmbunătăţirea comunicării/schimbului de experienţă privitor la aplicarea politicilor, transparentizarea rezultatelor aplicării politicilor, precum şi sporirea responsabilităţii conducătorilor APC pentru neasigurarea implementării politicilor anticorupţie.
         În 2013 a început să activeze Comisia Naţională de Integritate. Nefiind asigurată în măsură suficientăcu mijloace financiare, personal calificat, resurse informaţionale, tehnice etc., rezultatele înregistrate de Comisie în supravegherea respectării legislaţiei din domeniu au fost destul de modeste. CNI a început să plaseze declaraţiile de venituri şi proprietate şi interese personale în formă scanată pe pagina sa web, a creat baza de date a persoanelor responsabile de colectarea declaraţiilor, a organizat un şir de instruiri pentru colectorii de declaraţii şi angajaţii APC. CNI a iniţiat în 2013 circa 120 dosare de control în care erau vizate persoane din autorităţile publice centrale şi locale, mai mult de jumătate din dosare fiind axate pe potenţiale conflicte de interese şi incompatibilităţi. În mare parte, controalele au fost pornite în baza informaţiilor jurnaliştilor de investigaţie, sesizărilor ONGurilor şi APC. Cea mai mare parte a actelor de constatare a CNI au fost contestate. În lipsa unei sistem informaţional automatizat al declaraţiilor, verificarea acestora de CNI rămâne problematică.
La general, APC monitorizate au depus eforturi pentru a asigura implementarea politicilor anticorupţie în 2013. Comparativ cu anul precedent, autorităţile au avansat în aplicarea politicilor: declararea veniturilor şi proprietăţii, tratarea conflictelor de interese şi promovarea normelor etice, calitatea paginilor web, funcţionarea liniilor fierbinţi. Privitor la aplicarea altor politici nu au fost constatate progrese. Cele mai bune realizări în aplicarea politicilor anticorupţie le-au avut Ministerul Economiei, Centrul Naţional Anticorupţie, Ministerul Justiţiei, Serviciul Vamal,cele mai slabe Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare şi Ministerul Culturii. Este de remarcat că APC monitorizate au oferit, de obicei, informaţii complete şi explicite în confirmarea aplicării politicilor, cu toate acestea, au fost şi situaţii când autorităţile au evitat să prezinte sau au prezentat informaţii incomplete, confuze şi irelevante.
În unele cazuri autorităţile au dat dovadă de formalism în abordarea subiectelor referitoare la politicile anticorupţie, precum şi nu au extins aplicarea politicilor asupra instituţiilor subordonate, deşi acestea exercită activităţi vulnerabile la corupţie.
Activităţile de monitorizare au fost realizate de Transparency International Moldova şi Centrul de Analiză şi Prevenire a Corupţiei în cadrul proiectului de monitorizare a implementării politicilor anticorupţie în autorităţile publice centrale finanţate de Fundaţia Soros Moldova în cadrul Programului Buna Guvernare. Opiniile exprimate reflectă poziţia autorilor şi nu reprezintă în mod neapărat punctul de vedere al finanţatorului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.